وبلاگ

How to create engaging video tutorials and 9 great examples

نحوه ایجاد فیلم آموزشی جذاب و 9 مثال عالی

 

فیلم‌های آموزشی همیشه مهم بوده‌اند، اما هرگز مهم‌تر از سال 2022 نبوده‌اند.

با شیوع گسترده کار از راه دور که باعث کاهش مدت زمانی که افراد در دفاتر حضوری یا کلاس های درس می گذرانند، آموزش تولیدات ویدئویی به یکی از مهم ترین راه های انتقال اطلاعات تبدیل شده است.

 

ویدیوهای آموزشی بیشتر از آموزش کارمندان به نحوه تعامل با مشتریان است. در عوض، آنها می توانند رگ های بسیار پویا برای همه انواع آموزش باشند. چه برای مدرسه یا محل کار، ویدیوهای آموزشی راهی آسان برای ارتباط با مخاطبان و ارائه مفاهیم به روشی آسان برای یادگیری است.

 

اما دقیقاً به دلیل اهمیتی که آنها پیدا کرده‌اند، بسیار حیاتی‌تر از هر زمان دیگری است که این کار را زمانی که قصد ایجاد ویدیوهای آموزشی را دارید انجام دهید.

 

برای کمک به شما، تخصص خود را در اختیار شما قرار می دهیم تا شما را از طریق بهترین راه ساخت ویدیوهای آموزشی در سال 2022 راهنمایی کنیم. قبل از به اشتراک گذاشتن راهنمای گام به گام برای توسعه بهترین ویدیوها، اصول اصلی ویدیوهای آموزشی را پوشش خواهیم داد. اهداف و نیازهای خود را برآورده کنید.

 

بیایید پرده جادوی ویدیوهای آموزشی را کنار بزنیم. پس از تجزیه عناصر حیاتی یک ارائه موثر، ما به برخی از نمونه های مورد علاقه خود از ویدیوهای آموزشی عالی می پردازیم تا به شما کمک کنیم تا همه این پتانسیل را در عمل ببینید.

 

فیلم های آموزشی چیست؟

همه چیز در این نام است: یک فیلم آموزشی ویدیویی است که به بیننده نشان می دهد چگونه کاری را انجام دهد.

 

این ممکن است مانند یک توصیف بسیار مبهم به نظر برسد – و این عمدی است. تقریباً برای هر هدفی که ممکن است نیاز داشته باشید می توانید از یک فیلم آموزشی استفاده کنید. شما می توانید فیلم های آموزشی برای معرفی کارکنان جدید به سازمان خود، آموزش کارکنان برای انجام وظایف شغلی خود، یا حتی هدایت مخاطبان عمومی از طریق فرآیندهای پیچیده ایجاد کنید.

 

فیلم های آموزشی می توانند به همان اندازه پیچیده یا ساده باشند که شما نیاز دارید. آن‌ها می‌توانند مقدمه‌ای در سطح سطحی از سیاست‌های ایمنی در محل کار شما ارائه دهند یا یک بررسی عمیق فوق‌العاده دقیق در هر جنبه از پلتفرم نرم‌افزار شما ارائه دهند: همه چیز به شما و نیازهای شما بستگی دارد.

 

چرا از فیلم های آموزشی استفاده کنیم؟

ممکن است فکر کنید که ویدیوهای آموزشی برای شرکت شما مهم نیستند مگر اینکه در یک صنعت بسیار فنی یا متمرکز بر ایمنی کار کنید. با این حال، این تصور غلط نمی تواند دور از واقعیت باشد. تقریباً هر نوع کسب و کاری می تواند از ویدیوهای آموزشی جذاب و خوش ساخت بهره مند شود.

 

در اینجا فقط چند راه وجود دارد که این ویدیوها می توانند به شما کمک کنند:

 

کارکنان خود را آموزش دهید. ساده ترین مزیت استفاده از فیلم های آموزشی در سازمان شما این است که آموزش کارمندان برای شما آسان تر خواهد بود. به‌جای تکیه بر جلسات آموزشی حضوری پیچیده یا کتاب‌های راهنمای فشرده، ویدیوها می‌توانند راه ساده‌ای را برای آموزش با کیفیتی که شایسته کارکنان شما هستند ارائه دهند.

تبلیغات خود را افزایش دهید اگر یک ویدیو آموزشی قانع‌کننده برای پاسخ به سؤالات رایج تهیه کنید و آن را به صورت آنلاین ارسال کنید، می‌توانید شاهد افزایش چشمگیر ترافیک و افزایش قابل توجهی در شناخت برند برای سازمان خود باشید.

ترافیک وب خود را افزایش دهید. یک ویدیوی ماهرانه نه تنها می‌تواند نام تجاری شما را مشهور کند، بلکه می‌تواند به افزایش سرسام‌آور ترافیک وب شما در این فرآیند کمک کند. ویدیوهای محبوب شرکتی با یک فراخوان به یاد ماندنی می توانند تعداد کلیک هایی که وب سایت شما هر روز دریافت می کند را به طور چشمگیری افزایش دهند.

با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. مخاطب شما نمی خواهد تنها بماند. در عوض، به احتمال زیاد آنها بخواهند از شما بشنوند. تهیه یک ویدیوی آموزشی که مخاطبان هدف شما را از طریق مشکلات رایجی که با آن مواجه هستند راهنمایی کند، به شما کمک می کند تا رابطه قوی تری با بازارهای هدف خود ایجاد کنید.

چه چیزی باعث ایجاد یک فیلم آموزشی عالی می شود؟

ممکن است فکر کنید که تنها کاری که برای یک فیلم آموزشی خوب نیاز دارید این است که یک لیست از پیش نوشته شده از دستورالعمل ها تهیه کنید، آن را با تعدادی اسلاید پاورپوینت جفت کنید و آن را در روز فراخوانی کنید. و در حالی که مطمئناً این یک گزینه مناسب است، شما می توانید کارهای بیشتری انجام دهید.

 

با در نظر گرفتن چند مفهوم می توانید با ویدیوهای آموزشی خود را برای موفقیت آماده کنید. مانند ایجاد هر نوع ویدیوی دیگری، ویدیوهای آموزشی قانع کننده به عناصر ضروری مانند شناخت مخاطبان، استفاده از برند شما، داشتن صدایی به یاد ماندنی و در نظر گرفتن یک ماموریت اصلی خلاصه می شود. در اینجا اصول اولیه ای وجود دارد که هر فیلم آموزشی عالی باید از آنها پیروی کند.

هدف خود را در ذهن داشته باشید. ساختن یک فیلم آموزشی باید بسیار شبیه نوشتن مقاله مدرسه باشد – همه چیز باید از پایان نامه شما یا آنچه می خواهید مخاطبان شما انجام دهند پشتیبانی کند. فراموش نکنید که قبل از توسعه ویدیوی شرکتی خود یک هدف مشخص را تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید که هر عنصر تولید دیگری از آن پشتیبانی می کند.

از آزمایش کردن نترسید فکر می کنید مخاطبان شما در طول عمر خود چند فیلم آموزشی دیده اند؟ بله خیلی زیاد. در استفاده از لمس های خلاقانه در ویدیوی خود برای برجسته شدن آن تردید نکنید. حتی چیزهای ساده ای مانند تایپوگرافی منحصر به فرد یا رنگ های تند می تواند به مخاطب کمک کند تا محتوای شما را به خاطر بسپارد.

یک داستان بگویید. بیشتر مخاطبان مشتاق نیستند که به آنها گفته شود چه کاری انجام دهند. با این حال، اگر برای آنها داستانی تعریف می کنید، کاملاً موضوع دیگری است. برخی از مؤثرترین ویدیوهای آموزشی دارای روایت های قوی هستند که توجه مخاطب را می طلبد و پیام های مستقیم را به سادگی فراموش نشدنی می کند.

مخاطب خود را بشناسید. بیشتر مخاطبان از محتوای کوکی راضی نیستند. در عوض، آنها می خواهند احساس کنند که شما آموزش و ویدیوی شرکتی خود را به طور خاص برای آنها و نیازهایشان ساخته اید. اگر آنها فکر نمی‌کنند که ویدیوی شما نیازهای آنها را برآورده می‌کند، احتمالاً از تماشای کل آن رنج نخواهند برد. انجام تحقیقات گسترده قبل از ساختن ویدیو ضروری است تا تضمین شود آنچه می سازید طنین انداز خواهد شد.

اینها تنها تعدادی از اصول اصلی هر فیلم آموزشی مفید هستند. اگر به دیدن آنها در حرکت علاقه دارید، وقت آن است که آنچه را که موعظه می کنیم تمرین کنیم و برخی از ویدیوهای آموزشی مورد علاقه خود را به نمایش بگذاریم.

 

انواع فیلم آموزشی

«فیلم آموزشی» اسطوره‌ای یک مقوله ملموس و دقیق نیست. در عوض، این یک ژانر بسیار سازگار است که اساساً می تواند مطابق با نیازهای شما تغییر کند.

 

با توجه به آن، انواع بی‌شماری ویدیوهای آموزشی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها را بررسی کنید. بسته به بودجه، سطح تعهد و اهداف بلندمدت، فهرست گسترده‌ای از گزینه‌ها برای انتخاب خواهید داشت. در اینجا فقط چند مورد از محبوب ترین انواع ویدیوهای آموزشی وجود دارد که ممکن است در نظر بگیرید:

پخش صفحه نمایش

اسکرین‌کست یکی از ساده‌ترین انواع فیلم‌های آموزشی است، مخصوصاً در این دوره از کار از راه دور. همانطور که از نامش پیداست، ویدئوی اسکرین‌کست ضبط مستقیم صفحه کامپیوتر شما است که معمولاً با صداگذاری همراه است. این یک انتخاب عالی برای کمک به مخاطبان شما برای یادگیری نحوه پیمایش یک وب سایت یا برنامه نرم افزاری است.

 

میکروویدئو

آیا می خواهید یک فرآیند بسیار کوتاه را برای مخاطبان خود نشان دهید؟ سپس یک میکروویدئو ممکن است انتخاب ایده آلی باشد. این یک کلیپ بسیار کوتاه است که معمولاً بیش از پنج تا پانزده ثانیه طول نمی‌کشد و نحوه انجام یک کار سریع را نشان می‌دهد.

 

به میکروویدئوهایی مانند Tiktoks یا Vines (واین را به خاطر دارید؟) ویدیوهای آموزشی فکر کنید. آنها کوتاه، شیرین و دقیق هستند – و حتی بهتر به صورت سری کار می کنند و به کاربران اجازه می دهند مجموعه ای از کلیپ ها را برای یافتن آموزش مورد نیاز خود انتخاب کنند.

 

چگونه

“چگونه” فروتن احتمالاً آشناترین نوع فیلم آموزشی است. کاربر را در هر مفهوم کلی یا فنی راهنمایی می کند، خواه خمیر پیتزا را بغلتاند یا از آخرین برنامه بیشترین بهره را ببرد.

 

این ویدیوها ممکن است از یک راوی برای توضیح هر مرحله از فرآیند استفاده کنند یا نه. سایر ویدیوها ممکن است به جای آن بر متن یا گرافیک تکیه کنند. صرف نظر از این، ویدیوهای چگونه روشی آزمایش شده و واقعی برای کمک به ساده کردن کارهای پیچیده تر هستند.

 

انیمیشن

انیمیشن یکی از سبک‌های ویدیویی حرفه‌ای است که سریع‌ترین رشد را دارد و ویدیوهای آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. انیمیشن‌ها به‌طور منحصربه‌فردی برای فیلم‌های آموزشی مناسب هستند: به هر حال، برخی از سناریوها برای متحرک سازی بیشتر قابل کنترل هستند تا با استفاده از انسان‌های واقعی. علاوه بر این، ویدیوهای متحرک اغلب از نظر بصری دلپذیرتر و جذاب تر از تولیدات لایو اکشن استاندارد هستند.

 

اگرچه انیمیشن‌ها معمولاً به تخصص تخصصی‌تری برای تولید نیاز دارند تا تولیدات لایو اکشن، این تلاش اضافی می‌تواند با افزایش مواجهه و تعامل نتیجه دهد. خوشبختانه، تعداد زیادی شرکت تولید ویدیو وجود دارند که اکنون در زمینه انیمیشن تخصص دارند، بنابراین دریافت کمک در جایی که به آن نیاز دارید، چالش برانگیز نیست.

 

ویدیوی ارائه دهنده

آیا نیاز به جایگزینی تجربه ارائه حضوری به صورت ویدیویی دارید؟ ضبط یک ویدیوی ارائه‌دهنده را در نظر بگیرید، که تمام ویژگی‌های یک تولید زنده معمولی را دارد – از جمله یک بلندگو و معمولاً برخی از اسلایدها و سایر عناصر بصری – اما به صورت ویدئو. ویدیوهای ارائه دهنده یک انتخاب عالی برای ویدیوهای مرور کلی محصول یا ویدیوهای سبک DIY هستند.

 

اگر تا به حال با یک ویدیوی “ماجراجویی خود را انتخاب کنید” در YouTube سرگرم شده اید، پس یک کمپین بازاریابی ویدئویی تعاملی را تجربه کرده اید. ممکن است این یکی از جدیدترین روش‌های آموزشی باشد، اما ویدیوهای تعاملی به سرعت در این زمینه محبوبیت پیدا می‌کنند. از این گذشته، آنها دارای مزایای مشابهی با نحوه ارائه ویدیوهای سنتی هستند و در عین حال به کاربر اجازه می دهند تا نقش فعالی در یادگیری خود داشته باشد.

بسیاری از مردم یادگیرندگان تجربی هستند که بیشترین اطلاعات را زمانی که در یک زمینه عملی استفاده می شوند جذب می کنند. ویدیوهای نقش آفرینی برای این نوع بینندگان عالی هستند، زیرا شامل بازیگرانی است که موقعیت ها را بازی می کنند تا بهترین پاسخ ها را نشان دهند. آن‌ها برای نقش‌های مواجهه با مشتری، مانند مشاغل پشتیبانی فنی یا خدمات، عالی هستند.

چگونه فیلم های آموزشی ایجاد می کنید؟

همه این اطلاعات خوب و خوب هستند، اما اکنون باید با فوری ترین سوال روبرو شویم: به هر حال چگونه می توان فیلم های آموزشی ایجاد کرد؟

 

این نباید یک فرآیند چالش برانگیز باشد. در واقع می توانیم آن را به پنج مرحله ساده تقسیم کنیم. بیایید از هر یک از آنها عبور کنیم.

 

  1. از قبل برنامه ریزی کنید

قبل از اینکه گروه دوربین خود را صدا کنید و شروع به ضبط کنید، داشتن یک برنامه محکم ضروری است.

 

اولین کاری که باید انجام دهید این است که چند سوال ساده از خود بپرسید. با این ویدیو می خواهید به چه چیزی برسید؟ چه کسانی را هدف قرار می دهید؟ چقدر دوست داری خرج کنی؟ پاسخ شما به این سوالات باید شما را در طول فرآیند ضبط راهنمایی کند.

همیشه بهتر است برای هر ویدیویی که روی آن کار می کنید، اهداف قابل اندازه گیری در ذهن داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید برای مخاطبان خود یک ویدیوی اسکرین‌ست ایجاد کنید تا تعداد بلیط‌های پشتیبانی دریافتی تیم فناوری اطلاعات شما را تا 15 درصد کاهش دهید یا یک ویدیوی آموزشی که به سرآشپزهای جدید شما نشان می‌دهد چگونه یک غذا را بدون نظارت آماده کنند. هنگامی که آن اهداف را تعیین کردید، می توانید بعداً به ویدیوی خود بازگردید و ببینید که آیا اهداف شما را برآورده می کند یا خیر.

 

علاوه بر این، هنگامی که هدف خود را مشخص کردید، باید تصمیم بگیرید که چه نوع ویدیویی بهترین موقعیت را برای رسیدن به آن معیارها قرار می دهد. آیا یک ویدئوی اسکرین‌کست راه ایده‌آلی برای انتقال اطلاعات لازم خواهد بود؟ یا ارائه نقش بهترین راه برای کمک به مخاطبان شما برای جذب محتوا خواهد بود؟ یا یک ویدیوی متحرک به شما کمک می‌کند تا به یکباره به مخاطبان تخصصی و عمومی برسید؟ حتما ویدیوی خود را با توجه به پاسخ های خود به این سوالات تنظیم کنید.

 

  1. فیلمنامه خود را بنویسید

هنگامی که در مورد ساخت یک ویدیو فکر می کنید، تصاویر بصری ممکن است اولین چیزی باشد که به ذهن شما خطور می کند، اما نمی توانید از فیلمنامه خود غافل شوید. هنگامی که اهداف و طرح های اولیه ویدیوی خود را برنامه ریزی کردید، باید دست به کار شوید تا اسکریپت فیلم آموزشی خود را بنویسید.

 

فیلمنامه شما باید بیشتر از کلماتی باشد که مجریان شما در ویدیو می گویند. همراه با آن، باید یک استوری‌بورد واضح ایجاد کنید که صحنه‌ها و سناریوهایی را که می‌خواهید در ویدیوی شما پخش شوند، مشخص می‌کند.

 

حتی اگر ویدیوی شما یک نمایش ساده یا یک میکروویدئوی کوچک باشد، استوری‌برد و اسکریپت‌نویسی کامل ضروری است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی شفاف و منظم است. شما باید روش ها و مفاهیمی را که می خواهید ارائه دهید و چگونه می خواهید آنها را به نمایش بگذارید، مشخص کنید. آیا می خواهید از گرافیک های پر زرق و برق استفاده کنید؟ آیا به یک سناریوی نقش آفرینی جذاب نیاز دارید؟

 

مطمئن شوید که زمان مناسبی را برای ایجاد یک اسکریپت واضح و منسجم برای ویدیوی خود اختصاص می دهید. اگر این کار را انجام دهید، پایه محکمی برای کار در آینده خواهید داشت.

 

  1. فیلم را ضبط کنید

اکنون به چیزهای خوب می رسیم! بعد از اینکه با برنامه ریزی از قبل و تهیه یک فیلمنامه و استوری بورد جذاب، آماده سازی خود را انجام دادید، آماده شروع فیلمبرداری هستید.

 

فرآیند ضبط بسته به نوع ویدیوی شرکتی که می‌گیرید متفاوت است. اگر فقط روی یک ویدیوی پخش صفحه کار می کنید، به سادگی باید صفحه نمایش دهنده را همراه با یک صداگذاری جداگانه ضبط کنید. با این حال، با تولیدات پیچیده تر مانند نقش آفرینی یا ویدیوهای مجری، همه چیز کمی پیچیده تر می شود.

 

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در زمان ضبط در نظر بگیرید.

 

به خودتان زمان زیادی بدهید. یک تیراندازی خوب لزوماً یک تیراندازی سریع نیست. اطمینان حاصل کنید که برای تکمیل فیلمبرداری، حتی برای کوتاهترین ویدیوها، برنامه ای انعطاف پذیر به خود می دهید.

مطمئن شوید که همه به خوبی آماده شده اند. همه کسانی که در تولید شما نقش دارند، از هر بازیگر روی صفحه گرفته تا گروه فیلمبرداری، باید با تمرین زیاد از قبل آماده فیلمبرداری باشند.

روی نورپردازی و کادربندی تمرکز کنید. ویدئوهای آموزشی ممکن است کلیشه‌ای‌ترین ویدئوهای هنری نباشند، اما همچنان باید اصول کلی فیلم‌سازی خوب را به کار ببرید. مطمئن شوید که عکس‌های شما به خوبی ترکیب‌بندی شده‌اند تا با نورپردازی و کادربندی جامد، روی سوژه تاکید شود.

مجموعه مناسب را انتخاب کنید. برای فیلمبرداری ویدیوی خود نیازی به سرمایه گذاری در یک استودیو حرفه ای ندارید. درعوض، حتی می توانید بسته به آنچه می خواهید به دست آورید، تولید خود را در امکانات فعلی خود ثبت کنید. مطمئن شوید که یک منطقه کم تردد با پس زمینه تمیز انتخاب کنید که از محتوای خود ویدیو منحرف نشود.

از تجهیزات مناسب استفاده کنید. بسته به اینکه ویدیوی شما چقدر پیچیده است، ممکن است به مجموعه ای از تجهیزات حرفه ای برای زنده کردن آن نیاز داشته باشید. برخی از نمونه‌ها شامل دوربین‌های باکیفیت، سه‌پایه یا نرم‌افزار ضبط می‌شوند. مطمئن شوید که از قبل همه ابزارهای کار را دارید!

  1. ویدیو را ویرایش کنید و بازخورد دریافت کنید

هنگامی که فیلمبرداری خود را به پایان رساندید، اکنون زمان آن است که کاری را که انجام داده اید اصلاح کنید.

 

مانند هر پروژه خلاق دیگری، یکی از بهترین کارهایی که پس از تکمیل ویدیوی خود انجام می دهید، دریافت بازخورد در مورد آنچه ساخته اید است. ویدیوی خود را برای سایر اعضای سازمان خود بفرستید و افکار آنها را جمع آوری کنید. جمع‌آوری بازخورد زودهنگام می‌تواند به شما کمک کند قبل از اینکه در مسیر اشتباه حرکت کنید، مطمئن شوید که پروژه شما در مسیر درست قرار دارد.

پس از تنظیم ویدیوی خود با توجه به واکنش های اولیه، می توانید با ویرایش خود جذاب شوید. امکانات شما بی پایان است: می توانید عناصر سبکی مانند گرافیک و جلوه های بصری یا تنظیمات دسترسی مانند زیرنویس را اضافه کنید. شما راه های بی شماری برای بهبود فیلم خود از طریق ویرایش پس از تولید دارید، بنابراین از خلاقیت نترسید!

 

البته، پس از اتمام ویرایش، فراموش نکنید که یک دور دیگر از بازخورد ویدیوی خود را دریافت کنید. اگر مخاطبان اولیه شما به بهبودها پاسخ مثبت دهند، پس آماده هستید تا به مرحله نهایی بروید.

 

  1. ویدئوی خود را توزیع کنید

اکنون که به طرز ماهرانه‌ای یک ویدیوی آموزشی عالی را تهیه کرده‌اید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را بین مخاطبان خود توزیع کنید.

 

بهترین راه برای شروع این است که ویدیوی خود را به صورت MP4 صادر کنید، که آشناترین و پرکاربردترین فرمت ویدیویی است. پس از آن، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید، یا با ارسال مستقیم آن به بینندگان هدف خود یا میزبانی آن در پلتفرم مورد نظر خود (اطلاعات بیشتر در مورد میزبانی در بخش بعدی).

 

نکاتی برای ساخت بهترین فیلم های آموزشی

اجازه ندهید ویدیوهای آموزشی شما مخاطبان را خسته کند. در عوض، این نکات پرطرفدار را در ذهن داشته باشید تا ویدیوهای جذاب، به یاد ماندنی و سازنده را به طور مداوم ایجاد کنید.

 

در صورت لزوم از گرافیک استفاده کنید

تنوع بصری یکی از بهترین راه هایی است که به شما کمک می کند تا علاقه بینندگان خود را به ویدیوهای خود حفظ کنید. به جای تمرکز بر روی سوژه های انسانی یا بلندگوها، می توانید ویدیوهای خود را با پاشیدن چند تصویر گرافیکی در سراسر ویدیوی خود بسیار خاطره انگیزتر کنید.

 

علاوه بر این، گرافیک باعث می‌شود مخاطبان شما درس‌های کلیدی ویدیوی شما را راحت‌تر به خاطر بسپارند. درست مانند نحوه ساختار یک ارائه با نقاط گلوله، گرافیک و متن روی صفحه در ویدیوی خود می تواند سازماندهی بسیار خوبی را ایجاد کند.

 

آن را کوتاه و دقیق نگه دارید

تعجب آور نیست که بگوییم مخاطبان امروزی در بخش گستره توجه کمبود دارند. در این دنیای دیجیتالی با لذت فوری، اگر سریع به هدف اصلی ویدیو خود نرسید، توجه بینندگان شما احتمالاً از بین خواهد رفت.

زمان را برای ویدیوی خود تلف نکنید. در عوض، هرجایی که می توانید اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه های فیلمنامه و تولید کلی شما بر پیام مرکزی ویدیو متمرکز است، چربی را کم کنید. به این ترتیب، مخاطبان خود را بدون به خطر انداختن اطلاعاتی که باید به اشتراک بگذارید، به صفحه نمایش متصل می‌کنید.

 

مواد پشتیبانی رایگان را ارائه دهید

زمانی که ویدیوی آموزشی شما تنها محتوای آموزشی نباشد می‌تواند مفیدتر باشد. همراه با ویدیوی خود، از ارائه موارد دیگری مانند چک لیست های مکتوب و کتابچه های راهنما که برای مخاطبان شما آسان است پس از تماشای ویدیو به آنها مراجعه کنند، تردید نکنید.

 

بر قابلیت دسترسی تاکید کنید

هدف اصلی هر فیلم آموزشی آموزش مخاطبان است، بنابراین شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که گسترده ترین مخاطبان قادر به درک و قدردانی از آن خواهند بود. هنگام ایجاد ویدیوی خود، مطمئن شوید که دسترسی را در اولویت قرار دهید: همیشه شرح‌های بسته ارائه دهید و از چشمک زدن چراغ‌های روشن اجتناب کنید.

 

امکان تعامل با مخاطب را فراهم کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به بینندگان برای جذب اطلاعات ویدیوی شما این است که آنها را قادر به شرکت در دستورالعمل کنید. اگر ظرفیت دارید، سعی کنید ویدیوهای خود را تا حد امکان تعاملی کنید تا بینندگان شما نقش فعالی در یادگیری خود داشته باشند.

 

برای مثال، ممکن است به بینندگان خود اجازه دهید در ویدیو تصمیم بگیرند و نتیجه سناریوهای خاصی را تعیین کنند. ایجاد گزینه‌های تعاملی ساده مانند اینها چندان دشوار نیست، اما می‌تواند به طور قابل توجهی بر نحوه واکنش مخاطبان به تولید شما تأثیر بگذارد.

 

در صورت امکان گوینده را نشان دهید

اغلب اوقات، تولید ویدیوی شرکتی می تواند تولید شده و دور از دسترس باشد. می توانید با نشان دادن اسپیکر خود بر روی صفحه، این تصور را به چالش بکشید. حتی اگر ارائه دهنده فقط برای یک لحظه قابل مشاهده باشد، این عمل ساده می تواند کمک زیادی به ایجاد احساس شخصی و صمیمی تر در ویدیوی شما کند – باعث می شود مخاطبان شما بیشتر درگیر فرآیند شوند.

 

کجا باید ویدیوهای آموزشی را میزبانی کنید؟

اکنون که ویدیوی آموزشی عالی را تهیه کرده اید، به این سوال بسیار مهم رسیده اید: کجا باید آن را میزبانی کنید؟

 

در اینجا چند گزینه برای بررسی دارید. اگر قصد دارید ویدیوی خود را در سازمان خود خصوصی نگه دارید، می توانید آن را در سیستم آموزشی داخلی یا مدیریت محتوای خود میزبانی کنید. با این حال، اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری ویدیوی شما را کشف کنند، باید آن را در یک پلتفرم عمومی مانند YouTube یا Vimeo آپلود کنید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا شناخت برند خود را افزایش دهید و مخاطبان خود را گسترش دهید.

 

اکنون که نحوه جمع‌آوری یک ویدیوی آموزشی با کیفیت را به شما نشان دادیم، بیایید ببینیم محصولات نهایی شما چه شکلی هستند.

 

9 نمونه عالی از فیلم های آموزشی عالی

پیتزا پاگلیاچی – «چگونه خمیر پیتزا را با دست پرتاب کنیم»

ویدیوی آموزشی Pagliacci Pizza در مورد پرتاب کردن خمیر پیتزا با دست نمونه بارز این است که چگونه یک ویدیوی آموزشی خوب می‌تواند ترافیک خارج از سازمان شما را جذب کند. این ویدیو با استفاده از یک مربی جذاب و فیلمبرداری ساده، همه چیز را کوتاه و دقیق نگه می‌دارد تا انتقال اطلاعات را آسان کند. با توجه به اینکه این ویدیو صدها هزار بازدید در یوتیوب با نظرات قدردانی فراوان به دست آورده است، به وضوح نتیجه داده است.

 

همه ویدیوهای آموزشی نباید منحصراً برای کارمندان شما باشد. برخی از آن‌ها می‌توانند به زیبایی از خط عبور کنند تا برای مخاطبان عمومی و حرفه‌ای به طور یکسان جذابیت داشته باشند. این آموزش سریع در مورد دست انداختن خمیر پیتزا توسط پیتزای Pagliacci مستقر در سیاتل، نمونه ای درخشان از این است که چگونه یک ویدیوی آموزشی می تواند به اندازه کافی به کارکنان شما آموزش دهد و در عین حال بینندگان بیشتری را به خود جلب کند.

 

این ویدیوی کوتاه و شیرین دو و نیم دقیقه ای بیننده را در فرآیند پرتاب کردن خمیر پیتزا با دست راهنمایی می کند. همه چیز را با یک راوی دوستانه و در عین حال متخصص که بیننده را در هر مرحله از فرآیند راهنمایی می کند درگیر می کند و به گونه ای فیلمبرداری می شود که دنبال کردن و درک محتوا را آسان می کند.

 

بهترین قسمت؟ این ویدیو بسیار فراتر از آشپزخانه پاگلیاچی توجه را به خود جلب کرده است. صدها هزار بازدید در یوتیوب به دست آورده است و در عین حال آموزش های حیاتی را برای کارمندان خود به کسب و کار ارائه می دهد. این یک نمونه عالی از یک ویدیوی آموزشی است که به روش های مختلف به طور همزمان در خدمت کسب و کار است.

 

افراد بامزه و لوبیا مانندی که به شیوه های فزاینده ای وحشیانه می میرند؟ یک آهنگ با تم کرم گوش؟ آیا Dumb Ways to Die واقعا یک فیلم آموزشی است؟ ممکن است در نگاه اول اینطور به نظر نرسد، اما احساس ویروسی در سال 2012 نمونه ای از کتاب درسی است که نشان می دهد چگونه یک ویدیوی آموزشی می تواند به طور موثر روش های ایمن را بدون حضور زیاد در بینی ترویج کند. Dumb Ways to Die در ابتدا با زیبایی شناسی جذاب و خلع سلاح خود همراه با خشونت گروتسک جلب توجه می کند. با این حال، بینندگان را در تمام طول مسیر از طریق موسیقی مقاومت ناپذیر جذاب و کمدی تاریک خود به صفحه نمایش نگه می دارد. سپس، در لحظات پایانی آهنگ، با تشویق ایمنی در اطراف ریل قطار، پیام را به خانه می‌برد – به هر حال، مرگ‌های مرتبط با قطار واقعاً برخی از احمقانه‌ترین راه‌ها برای مردن هستند. این ویدیو و آهنگ به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد و چندین بازی موبایلی را ایجاد کرد و بیش از دویست میلیون بازدید در یوتیوب از سال 2012 به دست آورد. 20 درصد در ماه های پس از انتشار ویدیو. در نهایت، Dumb Ways to Die نشان می‌دهد که خلاق بودن در ویدیوهای آموزشی می‌تواند نتایج باورنکردنی و طولانی‌مدتی داشته باشد.گاهی اوقات، تنها چیزی که برای یک فیلم آموزشی قانع کننده نیاز دارید، یک مربی جذاب و یک نمایشگر ساده برای دنبال کردن است. این آموزش طولانی مدت فتوشاپ این ایده را به طور کامل نشان می دهد. این به تصاویر یا گرافیک‌های جذاب متکی نیست: در عوض، با راهنمایی بیننده از طریق برخی به‌روزرسانی‌های ضروری فتوشاپ با دستورالعمل‌های آسان، مستقیماً به سر اصل مطلب می‌رود. همچنین به راحتی به تکه‌های کوتاه تقسیم می‌شود، بنابراین با وجود اینکه کل ویدیو تقریباً یک ساعت طول می‌کشد، به راحتی می‌توانید روی مُهرهای زمانی کلیک کنید و به مرتبط‌ترین محتوا دسترسی پیدا کنید. با بیش از 200000 بازدید، نشان می دهد که نیازی به دوری از ویدیوهای طولانی ندارید. اغلب، ویدیوهای جامع‌تر می‌توانند با پرداختن به نیازها و سؤالات متعدد، راه قدرتمندی برای جذب مخاطبان گسترده باشند.برخی از ویدیوهای آموزشی با موضوعات ذاتاً پیچیده سروکار دارند. یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با این موضوعات چالش‌برانگیز، ارائه آن‌ها در نوری جذاب و مثبت است. همه چیز، از انیمیشن‌های سبک‌دل گرفته تا روایت‌های شاد، می‌تواند یک ویدیو را حتی در پیچیده‌ترین سوژه‌ها در دسترس قرار دهد. ReachOut، سازمان اولیه سلامت روان آنلاین در استرالیا، هنگام تهیه فیلم آموزشی خود در مورد مقابله با قلدری در محل کار، این ایده را مورد توجه قرار داد. این کار با ارائه چند نمونه واقعی از قلدری در محل کار شروع می‌شود و نشان می‌دهد که این موضوع می‌تواند فراگیرتر از آن چیزی باشد که بسیاری از مردم تصور می‌کنند. سپس بیننده را به اقدامات مناسبی که برای دریافت کمک باید انجام دهند اشاره می‌کند و به آسانی می‌فهمد که چگونه باید همیشه در این موقعیت‌ها کمک در دسترس باشد. ReachOut به دلیل سبک انیمیشن جذاب و طراحی شده با دست و طرح رنگ آبی روشن و زردش، موضوعی ناخوشایند را برای تماشا جذاب می کند. علاوه بر این، استفاده از گویندگی و صداپیشگی به مخاطبان کمک می کند تا هر زمان که در چنین سناریوهای پرتنش محل کار قرار گرفتند، کار درست را انجام دهند. این یک مثال عالی از این است که چگونه انیمیشن جذاب می تواند راه طولانی را برای تشویق عمل در موضوعات تا حدی تابو انجام دهد. شورای احیای بریتانیا – “Lifesaver”https://www.life-saver.org.uk/ همه ویدیوهای آموزشی نباید از مخاطبان خود بخواهند که بنشینند و ویدیو را منفعلانه تماشا کنند. در عوض، ظهور ویدیوهای تعاملی نحوه تماشای ویدیوها را تغییر داده است. به بینندگان اجازه می‌دهد تا با انتخاب گزینه‌ها و تماشای سناریوهایی که در زمان واقعی در ویدیوهایشان اجرا می‌شوند، نقش فعالی در تجربه یادگیری خود داشته باشند – و آن را برای محتوای آموزشی عالی می‌کند. یکی از بهترین نمونه‌ها «Lifesaver» است، یک ویدیوی تعاملی فشرده از شورای احیای بریتانیا. این ویدیو کار بزرگی را انجام می‌دهد و باعث می‌شود تا بینندگان متوجه موضوعی شوند که در دسترس هستند. این بسیار دراماتیک است، با استفاده از محتوای داستانی و گرافیکی شدید برای نشان دادن اهمیت یادگیری تکنیک های نجات دهنده زندگی مانند CPR. این ویدیو نه تنها به دلیل خط داستانی تلخش توجه بی‌دریغ بیننده را می‌طلبد، بلکه گزینه‌های تعاملی آن باعث می‌شود تا احساس بسیار شدیدتری به آن ببخشد. این نمونه چندین درس حیاتی برای ایجاد فیلم های آموزشی خوب است. این نشان می‌دهد که داستان‌سرایی قدرتمند می‌تواند با ایجاد احساس سرمایه‌گذاری در پیام‌های خود، تفاوت ایجاد کند. همچنین اثربخشی ویدیوهای تعاملی را در جذب مخاطب نشان می دهد.ایمنی یکی از آشناترین – و در عین حال کم هیجان ترین – موضوعات برای فیلم های آموزشی است. شرکت گاز طبیعی هلندی Gasunie متوجه این موضوع شد و آنها را به تولید این فیلم انیمیشنی هشت دقیقه ای سوق داد که تمام نکات اصلی در مورد ایمنی محل کار را با تصاویر سه بعدی تمیز، فیلمنامه ای ساده و حس شوخ طبعی ارائه می دهد. این ویدئو به تعادل قابل تحسینی در ارائه اطلاعات لازم به طور مختصر دست می یابد و در عین حال از سبک انیمیشن برای نمایش صحنه هایی استفاده می کند که تکرار آنها در زندگی واقعی اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. (احتمالاً نباید کارمندان را با استفاده از بولدوزر از محل کار بیرون کنید یا با جرثقیل به آنها ضربه بزنید). این نمونه دیگری از این است که انیمیشن چقدر می تواند هنگام ایجاد فیلم های آموزشی شگفت انگیز موثر باشد.ما قبلاً به چند ویدیوی متحرک در این لیست نگاه کرده‌ایم، اما CityCare با استفاده از رویکرد ترکیبی لایو اکشن/انیمیشن رویکردی منحصربه‌فرد برای این سبک ویدیوی آموزشی در نظر گرفت. این ویدیوی ابتکاری که توسط یک مربی دوبعدی در برابر پس‌زمینه‌های دنیای واقعی روایت می‌شود، با استفاده از تصاویری عجیب و غریب برای بحث در مورد مشکلات جدی مانند کمردرد، محتوای آن را بسیار جذاب‌تر می‌کند. این ویدیو در کنار جلوه‌های بصری‌اش، به لطف لحن کلی دوستانه‌اش نیز تأثیرگذار است. راوی هنگام بحث در مورد علم پشت درد کمر و بهترین راه‌های پرداختن به آن، مثبت و قابل درک به نظر می‌رسد. وقتی با هم گرفته می‌شوند، نمایش و فیلمنامه ویدیو نشان می‌دهد که چگونه چند لمس سبک می‌تواند سوژه‌های خشک را جذاب کند.محتوای طولانی ممکن است در ظاهر ترسناک به نظر برسد، اما در دست مجری مناسب، یک ویدیوی آموزشی یک ساعته می‌تواند به اندازه یک کلیپ سه دقیقه‌ای جذاب باشد. این دقیقاً همان چیزی است که در ویدیوی «قهوه برای مبتدیان» Sage Appliances پیدا خواهید کرد. این یک تولید اولیه است که یک باریستا را در مقابل تخته سفید نشان می‌دهد که مفاهیم و تکنیک‌های درست کردن قهوه را برای کمتر از نیم ساعت توضیح می‌دهد. با وجود طولانی بودن، سبک مکالمه مجری باعث می شود که به سرعت و منسجم جریان یابد. این ویدیو احساسی صمیمی به شما می دهد، تقریباً به گونه ای که گویی مشتری یک قهوه بار هستید و با خود باریستا گپ می زنید. این ویدیو همیشه در فضای آنلاین با بیش از نیم میلیون بازدید در یوتیوب مورد توجه قرار گرفته است و قدرت یک ویدیوی طولانی را نشان می دهد که به سرعت به سؤالات رایج پاسخ می دهد. درعوض، می‌توانید حتی طولانی‌ترین ویدیوها را با ارسال پیام و ارائه مناسب، جذاب و مفید کنید. این دقیقاً همان چیزی است که Sage Appliances در ویدیوی نیم ساعته خود “قهوه برای مبتدیان” نشان می دهد که از یک ارائه دهنده دوستانه و یک سبک مکالمه برای پوشش طیف گسترده ای از موضوعات به روشی آسان و قابل درک استفاده می کند.فیلم های متحرک می توانند گزینه ای عالی برای ارائه آسان موضوعات دشوار باشند. SpeakOut، سازمان پیشرو سلامت روان استرالیا، این را در عمل با ویدیوی متحرک متقاعد کننده خود در مورد قلدری در محل کار نشان می دهد. SpeakOut با استفاده از یک سبک کارتونی زیبا با طرح رنگی جذاب آبی روشن، موضوعی سخت را در نظر می گیرد و یادآوری دلگرم کننده ای در مورد اینکه چگونه کارمندان مورد آزار و اذیت می توانند در محیط های کاری سمی کمک دریافت کنند. نتیجه گیری فیلم آموزشیآیا فکر نشستن برای تماشای یک فیلم آموزشی باعث پمپاژ خون شما می شود؟ نه؟ سپس شما در یک شرکت خوب هستید. تولید ویدیوی آموزشی معمولی شما طولانی، خشک و در برخی موارد به طرز دردناکی ناخوشایند است و احتمالاً حتی مسئول ترین مخاطبان را زود خسته می کند. ممکن است فکر کنید که این برای یک فیلم آموزشی طبیعی است. پس از همه، فقط قرار است به کاربر یاد دهد که چگونه یک کار را انجام دهد، و قصد فروش محصولی مانند بازاریابی ویدئویی را ندارد. با این حال، لازم نیست اینطور باشد. فیلم های آموزشی می توانند به اندازه هر نوع ویدیوی دیگری جالب باشند. آنها ممکن است در مورد آموزش دادن به کاربر در مورد قوانین و فرآیندها باشند، اما هیچ چیزی مانع از آزمایش یا خلاقیت آنها نمی شود. یک فیلم آموزشی خوش ساخت می تواند پتانسیل باورنکردنی داشته باشد. استفاده موثر از ویدیوهای آموزشی می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را درگیر کنید و سازمان شما را برای رسیدن به اهدافتان آسان تر کند. وقتی از ویدیوهای جلب توجهی استفاده می کنید که نه تنها مخاطبان شما را خوشحال می کند، بلکه انجام کارشان را به خوبی برای آنها آسان می کند، می توانید در زمان و هزینه کل سازمان خود صرفه جویی کنید. بهترین ویدیوهای آموزشی بیشتر از ارائه فهرستی از دستورالعمل های گلوله ای انجام می دهند. آنها مانند هر نوع فیلم دیگری مرزهای ژانر را جابجا می کنند و وقتی درست انجام شوند، می توانند مزایای ماندگاری برای سازمان شما داشته باشند. ویدیوی آموزشی ایده آل خود را با Sparkhouse ایجاد کنیدآموزش صحیح می تواند تأثیر زیادی بر سازمان شما بگذارد. نه تنها می تواند به شما و کارکنانتان کمک کند تا وظایف پیچیده را به نحو احسن انجام دهید، بلکه با رویکرد مناسب برای طراحی، روایت و داستان سرایی، می تواند مخاطبان شما را افزایش دهد و شناخت برند شما را افزایش دهد. به همین دلیل است که داشتن یک شریک قابل اعتماد در زمان ساخت فیلم آموزشی بسیار مهم است. در Sparkhouse، صدها فیلم آموزشی را برای مشتریان بی‌شماری در طول 15 سال کسب‌وکار خود تولید کرده‌ایم. مهم نیست که چه کسب‌وکاری را اداره می‌کنید یا چه اطلاعاتی را می‌خواهید منتقل کنید، تیم خلاق متخصص ما سابقه موفقیت قابل اعتمادی دارد.به کمک استودیو سمائی پرسونال برندینگ را با آلگوریتم های تبلیغاتی ارزون به بهترین روش انجام دهید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *